
Venezuelan Cable Station Faces Chávez Showdown - WSJ.com http://online.wsj.com/article_print/SB118584705626682998.html

1 of 5 7/31/2007 3:12 PM

DOW JONES REPRINTS

This copy is for your personal, 

non-commercial use only. To order 
presentation-ready copies for 
distribution to your colleagues, 
clients or customers, use the Order 
Reprints tool at the bottom of any 
article or visit:
www.djreprints.com.

• See a sample reprint in PDF 
format.
• Order a reprint of this article now.

 

July 31, 2007

PAGE ONE

LONELY VOICE

Venezuelan Cable Station
Faces Chávez Showdown
After Loss of License,
Feisty RCTV Returned;
A Second Crisis Looms

By JOSÉ DE CÓRDOBA
July 31, 2007; Page A1

CARACAS, Venezuela -- A samba band snaked through the studios of Radio Caracas Television on July 
16 to celebrate the broadcaster's return as a cable station just seven weeks after President Hugo Chávez
refused to renew the station's broadcast license, knocking it off the air.

The new cable version of RCTV, called RCTV International, was just as feisty as the broadcast version 
had been. Popular anchorman Miguel Ángel Rodríguez started his show with a Chávez critic who blasted
the arrest of four university students for handing out political leaflets during a soccer game. Next, a 
Catholic bishop warned that Venezuela was sliding toward totalitarianism. "I'm so happy to be back," 
beamed RCTV co-anchor Luisiana Ríos.

But the celebration turned out to be premature. The Chávez government last week
announced legal requirements that may force RCTV International off cable outlets 
tomorrow, possibly silencing the opposition broadcaster for good. Essentially, the
Chávez government is requiring RCTV International -- a Miami-based company
which gets much of its programming from Caracas-based RCTV and transmits to 
Latin America -- to register as a Venezuelan content producer. The registration 
requirements, which include airing Mr. Chávez's marathon speeches, would make
the cable venture economically "unfeasible," says Marcel Granier, RCTV's chief 
executive officer.

RCTV International's managers are considering their options. So are Venezuela's 
cable and satellite-TV operators, who worry that if they continue to carry RCTV 
International programs, the Chávez government will hit them with heavy fines,

says Mario Seijas, the president of the Pay TV Association of Venezuela, whose members include both 
satellite and cable operators.

RCTV's travails show how difficult it has become to remain politically independent during the tenure of 
Mr. Chávez, who has said he needs to exert a "new hegemony" over most aspects of Venezuelan life to
create "21st-century socialism." In recent years, Mr. Chávez has moved to squelch political opposition
and to extend his brand of left-wing politics to neighboring countries. His efforts to control the domestic 
media threaten to silence a key mass outlet for opposing views.



Venezuelan Cable Station Faces Chávez Showdown - WSJ.com http://online.wsj.com/article_print/SB118584705626682998.html

2 of 5 7/31/2007 3:12 PM

Since winning a landslide re-election in December, he has nationalized the country's leading 
telecommunications and energy companies and taken majority control of major oil projects from foreign 
oil companies. He's tightened his grip as well on the country's armed forces, who now salute superiors 
with a slogan popularized decades ago by Cuban dictator Fidel Castro -- "Socialism, Fatherland or 
Death." In the weeks ahead, Mr. Chávez plans to unveil a draft of a new constitution that is expected to
include an end to presidential term limits.

'Four Horsemen'

Mr. Chávez has had a turbulent relationship with Venezuela's media since he was first elected in 1998. As
disenchantment grew over Mr. Chávez's radicalization and over his close relationship with Mr. Castro,
the four major private broadcasters, together with the nation's unions and business association, moved to 
fill the power vacuum caused by the collapse of Venezuela's established political parties. Mr. Chávez
dubbed the broadcasters the "Four Horsemen of the Apocalypse."

During three turbulent days in April 2002, when Mr. Chávez lost power in a coup attempt and then
regained it, private broadcasters lined up with the opposition and didn't broadcast pro-Chávez protests.
That, together with the broadcasters' support later that year for a two-month general strike against the
Chávez government, earned the broadcasters Mr. Chávez's enmity. The broadcasters deny having
anything to do with the coup and say they couldn't report events because it was too dangerous for their 
reporters to do so.

Mr. Chávez has denounced broadcasters as tools of the rich, and has used their need to renew government
broadcast licenses as a pressure point. Billionaire Gustavo Cisneros, who with his brother Ricardo owns 
RCTV's main rival, Corporación Venezolana de Televisión CA, known as Venevisión, met with Mr.
Chávez at a Caracas army base in 2004. Afterward, Venevisión softened its news coverage and canceled a
show by Napoléon Bravo, an acerbic political commentator. "We stopped putting salt and pepper on the
news," says Mr. Cisneros. "It was a matter of survival."

RCTV, however, kept hammering at the Chávez government. Its newscasts focused on a growing crime
wave in Caracas and provided a voice both to Chávez foes and to supporters who complained about the
government's inability to provide housing and other services. "Facing a totalitarian regime, you can either 
adapt to it, thinking you will survive, or you can confront it," says Mr. Granier, RCTV's chief executive, 
who owns a large stake in the station.

RCTV's management figured that the station's popularity would protect it from attack by the Chávez
government, which already was being criticized internationally. But in December 2006, shortly after Mr.
Chávez was re-elected, he announced that the government wouldn't renew RCTV's broadcasting license
this May. He cited the station's alleged links to the failed 2002 coup.

When the government closed the station, it seized RCTV's 
transmitters and equipment worth $130 million to use for a new 
government station that is now using RCTV's broadcast 
frequencies, Mr. Granier says. The shuttering of RCTV sparked 
international criticism and a nationwide student movement to 
defend civil liberties, but Mr. Chávez refused to budge.

Now Globovisión, an all-news channel that reaches about 20% of
Venezuelan households, is the only remaining broadcaster that 
sharply criticizes Mr. Chávez. It too has been threatened with
closure by the government. Another broadcaster, Televen, has 



Venezuelan Cable Station Faces Chávez Showdown - WSJ.com http://online.wsj.com/article_print/SB118584705626682998.html

3 of 5 7/31/2007 3:12 PM

Chávez supporters carrying a coffin decorated
with image of RCTV executive Marcel Granier, 
depicted as Hitler, and a sign that reads in 
Spanish, 'RCTV Rest in Peace.'

David Perez Hansen, an RCTV journalist, protests 
his station's removal from the air.

made compromises, taking a program that regularly disparaged 
the government off the air, although it still broadcasts some news 
that is critical.

Meanwhile, over the past five years, the number of government channels has gone from one to six. 
Venezuela's congress and other Chávez-controlled government entities such as the municipality of
Caracas have started TV stations that take the government line and criticize Mr. Chávez's enemies.

The loss of RCTV's broadcast license crippled the station, which had revenue of about $250 million a 
year, says Mr. Granier. RCTV and Venevisión have been perennial rivals for the top spot in Venezuela's
ratings race. RCTV's broadcasts had reached 95% of Venezuela's more than 5 million households. 
Venezuela's cable and satellite-TV channels, by comparison, reach just half of the nation's households. If 
it remade itself as a cable station, RCTV figured, it might lose 80% of its advertising revenue. It was 
unsure how many of its 3,000 employees it could retain.

Even so, RCTV thought it could survive. It could count on the goodwill of many Venezuelans. In some 
public opinion polls, eight out of 10 Venezuelans, many of them supporters of Mr. Chávez, opposed the
president's move to close RCTV. During the seven weeks RCTV was off the air, Globovisión provided an
hour of broadcast time for RCTV to air its news show, which quickly won top ratings. RCTV executives 
also figured that the company's international visibility would enable it to line up new cable customers 
elsewhere in Latin America and among U.S. Hispanics.

New technology also held promise. Even though the Chávez government had banned RCTV reporters
from many government offices, including those of the president and vice president, the station kept 
reporting news events. The reports were carried on the station's Web site and on cable by Caracol TV, a 
Colombian broadcasting ally. When RCTV's Web site crashed due to heavy traffic, the station posted 
segments on YouTube.

The station's on-air personalities tried to keep the station alive in the minds of viewers. Stars taped future 
episodes of soaps. RCTV presented top-rated shows such as "Radio Rochela," a long-running satire, and 
quiz show "Who Wants to Be a Millionaire?" live in two town squares in Caracas's suburbs, drawing 
large crowds. "None of us knew how important we were to our public," says Juliet Lima, the young star 
of Camaleona, one of RCTV's top soaps.

RCTV began laying plans to transform itself into a cable channel that would use Miami-based RCTV 
International, a related company that shares some stockholders with RCTV, to transmit its programming 
to cable subscribers in Venezuela and other countries. It already had experience in that field. It long had 
sold programming to RCTV International, which was already marketing RCTV shows and programming 
from other nations around the world.

By sending programming through RCTV International, RCTV 
figured it wouldn't be required to follow Venezuelan domestic 
broadcast regulations, including having to air Mr. Chávez's
hours-long speeches and news conferences. Last week, for 
instance, Venezuela's domestic stations had to broadcast 13 hours 
of Mr. Chávez's ruminations about the health of his friend Mr.
Castro and the high quality of Cuban cows, among other things.

On July 16, RCTV relaunched as a cable station. In its new 
incarnation, it increased the amount of time devoted to news and 
opinion to six hours a day, from 4½ hours. The first two weeks



Venezuelan Cable Station Faces Chávez Showdown - WSJ.com http://online.wsj.com/article_print/SB118584705626682998.html

4 of 5 7/31/2007 3:12 PM

looked promising, with the station drawing high ratings.

Caracas newspapers ran front-page stories describing how poor Venezuelans in shantytowns ringing the 
capital, in order to get RCTV International, were pooling resources to buy satellite dishes and 
subscriptions to cable television. A photograph in El Universal, a leading newspaper, showed a barrio 
family of eight watching the predawn inaugural broadcast on its newly purchased satellite service.

RCTV's executives cautioned that the cable company would face immense financial challenges. "We 
won't make money for many years," said Julian Isaac, RCTV's vice president in charge of marketing. "We 
are not even talking about breaking even." Some major advertisers remained supportive, such as 
Empresas Polar, a beer and food maker that is the largest private company left in Venezuela. Others 
canceled their ads, says Pablo Mendoza, RCTV's vice president of market studies.

Heavy Fines

Last week, the Chávez government further increased the pressure. Writing to cable-TV carriers,
Telecommunications Minister Jesse Chacón told them that Miami-based RCTV International must
register as a domestic content producer, subject to Venezuelan domestic regulation. If RCTV 
International doesn't comply, cable and satellite-TV operators will be required to drop the channel by 
tomorrow or pay heavy fines.

Mr. Chacón told reporters he saw no difference between RCTV and RCTV International because "they
generate all their information in Venezuela and their production is aimed at Venezuelan society." RCTV 
International, he said, was just a "mechanism" to try to avoid Venezuelan regulations.

"We don't have a choice" about dropping the channel, says Mr. Seijas, the president of the Pay TV 
Association. One association member that carries the RCTV signal is DirectTV, 39% owned by News 
Corp., which is negotiating to buy Dow Jones & Co., the publisher of The Wall Street Journal. Mr. Seijas 
says that DirectTV's position is the same as the association's.

RCTV's Mr. Granier contends that "the government is trying to intimidate the cable operators," and that 
the requirement is illegal. As an international cable operator, he says, RCTV International is comparable 
to the Disney Channel and CNN, and shouldn't have to register as a domestic firm. Although most of 
RCTV's programming is still produced in Venezuela, the company says, its channel includes content from 
other international providers, such as Televisa and TV Azteca of Mexico and Time Warner Inc.'s Warner 
Brothers Entertainment unit in the U.S. RCTV International's signal also is carried by cable operators in 
Aruba, Curacao, and Trinidad and Tobago.

Mr. Granier says he plans to appeal the government's decision, and hopes to persuade satellite-TV 
stations to continue to carry RCTV International. He also is planning to beef up what he calls "strategic 
alliances" with other broadcasters and cable operators in the region to carry RCTV programming. Some 
of those stations, like Colombia's Caracol TV, are seen on Venezuelan cable TV.

A fallback position is for RCTV to continue producing soaps and other programming. Mr. Granier is not 
sure he'll be able to continue the aggressive news coverage and political satire that has so irked Mr.
Chávez. "We will have to re-evaluate things," he says.

Ms. Lima, the soap-opera star, is disheartened. Two weeks ago, she felt her station's own drama would 
turn out to be a defeat for Mr. Chávez. "Like all soap operas, there is a villain who makes life impossible
for everybody, but then in the last chapter, the villain gets his just deserts," she says smiling. Now, she 
says, she's not so sure. "I feel we are starting out from zero again," she says.



Venezuelan Cable Station Faces Chávez Showdown - WSJ.com http://online.wsj.com/article_print/SB118584705626682998.html

5 of 5 7/31/2007 3:12 PM

Write to José de Córdoba at jose.decordoba@wsj.com1

 
URL for this article:
http://online.wsj.com/article/SB118584705626682998.html

 
Hyperlinks in this Article:
(1) mailto:jose.decordoba@wsj.com

Copyright 2007 Dow Jones & Company, Inc. All Rights Reserved

This copy is for your personal, non-commercial use only. Distribution and use of this material are governed by our

Subscriber Agreement and by copyright law. For non-personal use or to order multiple copies, please contact Dow Jones

Reprints at 1-800-843-0008 or visit www.djreprints.com.

RELATED ARTICLES AND BLOGS

Related Articles from the Online Journal
•  El Jefe del Petróleo
•  Rusal's Mystery Tycoon
•  U.K.'s Brown Urges Renewed Efforts On Stalled Global Antipoverty Plan
•  Abbas Swears In Emergency Cabinet, Issues Decree Outlawing Hamas Forces

Blog Posts About This Topic
•  Not National But Not International Either  vzlanpolitics.blogspot.com

•  Venezuelan station was never closed: RCTV reappears on cable and satellite  leftclickblog.blogspot.com

More related content Powered by Sphere 


